כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי ומהם סוגי הטעינות הקיימות היום בשוק?

הזמן שלוקח להטעין את הרכב החשמלי שלכם (100%חשמלי) משתנה מרכב לרכב ותלוי בכמה גורמים הכוללים:

גודל (קיבולת) סוללת הרכב החשמלי, סוג המטען בו אתם משתמשים ויכולות ה – On Board Charger  (נפרט עליו בהמשך) המותקן אצלכם ברכב.

בשוק הישראלי קיימים 3 סוגי ודרגות טעינה:

  • Level 1 Charging – סוג הטעינה האיטי ביותר (Portable charger), המשתמש בחיבור ישיר לשקע ה – 220 V בביתכם (כבל סבתא) או בשקע כוח (שוקו) בו ייקח לכם כ – 20 שעות להטעין את הסוללה ברכבכם למצב של 90%.

ההמלצה בשימוש במטען זה הינה לפרק זמן קצר של כ- 3 שעות בלבד ונובע מכך שבשימוש ארוך הם מעמיסים מאוד את שקע החשמל בבית וסובלים מהתחממות יתר שעלולה להזיק לשקע (המטען הינו זול יחסית לרכישה) ולכן ההמלצה היא שתשתמשו במטענים מסוגים כאלה רק כגיבוי בתא המטען או אם אין ברשותכם דרך אחרת להטעין את הרכב.

 

  • Level 2 Charging – מטענים מסוג AC המחוברים לרשת הv  220 (חד/תלת פאזי) ויכולים להימצא גם ברחבי רשת הטעינה במרחב הציבורי אבל גם בשימוש ביתי אצלכם בחניית הבית/הבניין המשותף. זמן הטעינה במטעינים אלו הינו מהיר יותר מהסוג הקודם והוא יכול לנוע בין 4-8 שעות זמן טעינה לסוללה שתגיע לקיבול מלא.

סוג הטעינה הנ"ל הינו הסוג המומלץ והבריא ביותר כדי שתשמרו על אורך חיי בסוללה ברכבכם ( שעלותה כשליש מהרכב!) – נפרט על כך בהמשך…

המטענים מהסוג הזה, דורשים התקנה מסודרת של אנשי מקצוע (חשמלאים מוסמכים) ולאורך זמן אנו צופים שיותקנו כמעט בכל חניית רכב חשמלי בבית/במרחב הציבורי.

 

בשוק המטענים בארץ קיימים סוגים שונים של מטעני AC  ובקשת רחבה של מחירים.

המלצותינו אם כך היא שאם כבר השקעתם הון תועפות ברכישת הרכב החשמלי, אל תהססו להשקיע עוד קצת יותר גם במטען איכותי וגם באיש מקצוע ובחברות שיתנו את השרות המלא עבורו.

 

אם זכיתם ואתם בעלי חנייה בבית פרטי, תוכלו לרכוש מטען כזה, (ישנם סוגים המשתמשים גם באפליקצייה בחיבור WIFI/BT) ולהתקינו מיידית בחניית הבית שלכם, ללא הצורך של אישור מי מהשכנים/וועד הבית.

במידה והנכם מתגוררים בבניין משותף, תזדקקו לרכוש מטען AC  חכם המחובר לרשת האינטרנט בענן ומבוקר במערכת ניהול (כולל ניהול עומסים) המנטרת ומבקרת  את עבודתו 24/7 .

על מערכת ניהול עומסים (Load balance/Load Management), נרחיב בהמשך.

בארץ קמו מספר חברות המפעילות שרותי הטענה לרכבים חשמליים ( אנו אחת מהן) שיתנו לכם ( ולוועד הבית) שקט נפשי תמורת השרות הזה.

 

  • Level 3 charging – טעינה אולטרה מהירה המשתמשת במטענים מסוג – DC, ומתחברת בחיבור ישיר (עוקף On Board Charger) לסוללת ה- DC ברכבכם ומטעינה אותו במתח יישר (DC) של מאות וולטים.

זמן הטעינה אורך כ 30 דקות לטעינה מלאה ( תלוי בהספק המטען – 50/100/150 Kwh) ובגודל וקיבולת הסוללה ברכבכם. ( דוג' – מטען 50 Kwh , יטעין רכב שקיבולת הסוללה שלו 50 Kwh  בשעה לעומת מטען של 100 Kwh שיעשה זאת בחצי מהזמן ללא התחשבות כמובן בהפסדי נצילות)

מטענים מהסוג הזה בגלל עלותם היקרה ותשתית החשמל הדרושה עבורם (משתמשת במאות וולטים) , ימצאו לרוב רק במרחבים הציבוריים וכמובן שעלות השימוש בהם תהיה היקרה ביותר!

לרוב נמצא אותם בתחנות דלק בצידי הדרכים.

למרות עלות השימוש היקרה מאוד של מטענים מהסוג הזה, לא מעט מהנהגים נאלצים כרגע להשתמש רק בתשתית זו ומחוסר ברירה.

בהמלצת יצרני סוללות רכב חשמלי, טעינה מהסוג הנ"ל, פחות מומלצת לשימוש יומיומי וקבוע כי היא גורמת לקיצור אורך חיי סוללת הרכב שלכם ( התקן של היצרנים ממליץ על 1-2 טעינות מכסימליות בשבוע) ולכן בשימוש יומיומי, תמיד תעדיפו את טעינת ה – AC האיטית יותר בחניית הבית שלכם/מקום העבודה, שתשמור לכם על אורך חיי סוללת רכבכם בצורה טובה יותר.

תרשים סוגי הטעינה השונים

סוגי טעינות רכב חשמלי
דילוג לתוכן