סוגי מטענים לרכב חשמלי

כפי שכבר הוזכר מקודם, אנו מבחינים ב – 3 תצורות/סוגי מטענים הקיימים היום בשוק הרכב החשמלי:

 

  • Portable Chargers – מטעני ה – AC הניידים (המצויידים בכבל סבתא/שקע כח) בהם הטעינה הינה האיטית ביותר ואורכת כ 16-20 שעות (לא מומלץ להשתמש בהם ברצף יותר מ-3 שעות). אלו המטענים מהסוג הזול ביותר שלרוב ישמשו אתכם רק כגיבוי ויונחו בתא המטען של רכבכם.
  • AC Chargers – מטעני AC שהינם מהירים יותר מהקודמים אך עדיין השימוש בהם ייקח בין 4-8 שעות לערך (בתלות הספקם/סוללת הרכב/סוג ה – On Board Charger המותקן ברכב).

כמובן שגם בקטגוריית המטענים הללו קיימים סוגים שונים עליהם נרחיב בהמשך.

המטענים מהסוג הזה, למעשה הינם למעשה בקרים המשמשים לחיבור רשת החשמל שלנו (AC) למטען הפנימי המצוי ברכבכם(On Board Charger) ומטעין את סוללת הרכב שלכם (DC) ומכתיב את קצב הטעינה בתלות בהספק סוללת הרכב בכל רגע נתון, כך שייתן את מירב ההספק בקיבול סוללה נמוך (20%לדוג') ולאט לאט בזמן הטעינה יפחית את הספק טעינתו ככל שסוללת הרכב תתמלא ותעמוד על קיבול מלא (90%) .

 

מטענים אלו משתמשים בסוג טעינת Level 2 , שהינה כאמור אופי הטעינה המומלץ ביותר עבור שמירת אורך חיי סוללת רכבכם.

גם בתחום המטענים הללו קיים מגוון רחב של יצרנים וסוגים והמלצתינו היא למרות עלות הרכישה החד פעמית שלו הלא תמיד זולה,  לא יהיה כדאי להתפשר ולרכוש מטען זול שלרוב לא יכיל את כל חיישני ההגנות הקיימות (התחממות יתר/טעינת יתר, זליגת AC/DC ועוד).

מטען AC  רגיל – אם תדאגו להתקינו בחניית הבית ברכבכם, תוכלו לרכוש מטען Stand alone  רגיל מיצרן איכותי בהספק של 11 Kwh  חד פאזי 16A , או בהספק הגדול יותר של 22Kwh  תלת פאזי 32A , להזכירכם שהספק זה יהיה תלוי באלמנט ה-On Board Charger ה המצוי ברכבכם – ברוב סוגי הרכבים החשמליים הקיימים היום בשוק, מותקן אלמנט  טעינה  של 11Kwh , כך שגם אם תשתמשו במטען חיצוני בהספק גדול יותר, הרכב שלכם יכתיב לכם את קצב הטעינה ככה שאין ממש משמעות אם תשתמשו בסוג מטען מסוג 11KW/h או 22KW/h.

המטענים המשוכללים יותר, משתמשים באפליקציית BT   מהנייד לצורך הפעלתם וחשוב לנו להדגיש ששימוש באפליקציה לאו דווקא הופך מטענים אלו לחכמים! (לצערנו, סוחרים רבים מטעים את לקוחותיהם ודואגים למכור לכם מטענים כאלו כמטענים חכמים מה שהם לא!(

מטעין AC  חכם – לרוב הבניינים בארץ, הזנת החשמל ותשתית הטעינה החשמלית הנדרשת  בבניינים המשותפים, מכתיבה שימוש במטענים מהסוג הזה.

למטענים מהסוג הנ"ל, ישנו את היכולת להתחבר לתשתית החשמל המשותפת בבניין דרך ארונות חלוקה בחניות, כמו גם להתחבר בענן האינטרנט למערכת ניהול ייעודית של חברה חיצונית (מפעילת שרותי ההטענה בבניין –  CPO – Charger Point Operators) שתאפשר לבעלי רכבים בבניין המשותף ליהנות מהשרותים הבאים:

 

  • ניהול פרטני של כל מנוי בבניין וקריאת צריכת החשמל שלו בכל רגע נתון.
  • אפשרות זיהוי הרכב המתחבר לשרות (QR/RFID Chip)
  • אפליקציית משתמש ( BT/WIFI) בנייד
  • ניהול מרחוק 24/7 של עמדת הטעינה ושליחת טכנאי במקרה של תקלה
  • חיובי Billing ושליחת חשבונית אישית לכל משתמש קצה.
  • ניהול עומסים של רשת החשמל המשותפת בבניין שתאפשר טעינת רכבים במקביל לשאר צרכני החשמל המשותף בבניין (תאורת חוץ/מעלית וכו') – Load Balance
  • אפשרות חיבור ציי רכב חיצוני ( דוג' עובד חברה בעל רכב חשמלי המשתמש בטעינה חשמלית גם במקום עבודתו וגם כשהוא חונה בחניית הבניין בו הוא מתגורר).

 

המטענים הללו, יהוו למעשה חלק מרשת טעינה ייעודית שתותקן כאמור בבניין המשותף ע"י חברה חיצונית שתפעיל אצלכם את בבניין את השרותים האלו.

כמובן שאותה חברה, תצטרך לוודא שתשתית החשמל המשותף בבניין מתאימה ואם יש צורך לשדרגה, גם תדאג לזה כי עם הזמן, צריכת החשמל בבניינים כאלו תוכפל בשנים הקרובות ולכן יש להיערך לתשתית מתאימה כזו.  

בקרת טעינה לרכב חשמלי
דילוג לתוכן